Kuching dag 3

9 augustus 2015 - Cameron Highlands, Maleisië

5:30 ...........

1 IPad en 2 IPhones proberen de familie van Gelderen te wekken, zodat ze op tijd de bus kunnen pakken naar het nationaal park in Bako

7:00........... Anuk en Marc springen als laatste in de al rijdende bus, de enige bus in Kuching met 90% Europeanen.......tijd voor een geïmproviseerd ontbijt ( ijsthee, ijskoffie , water, fruit en zachte broodjes gevuld met chocola of zoete vanille prut)

De dag is begonnen en dit is idd pas net begin; na een uur met de bus arriveren we aan de riviermond, hier kopen we tickets voor de boot en voor het park. Het is de bedoeling dat we in het park een korte hike  maken door het regenwoud, in de hoop wat van het lokale beschermde fauna te treffen, we zijn zo vroeg mogelijk gegaan omdat je dan de meeste kans maakt. Eigenlijk moet je dat doen rond het schemeren in de ochtend en avond. Daarvoor dien je echter in de reservaat zelf te overnachten.....en alles was uitverkocht

.Jetty to bako nat parc

Bij het naderen van het park valt de grillige kustlijn op. Deze bestaat uit zandstenen rotsen die door weer en wind zijn getransformeerd tot de meest grillige vormen waar je van alles in kunt zien.  Stel je voor dat je dit als ontdekkingreiziger als eerste zag en vervolgens inheemsen tegenkwam die mensenvlees best lekker vonden..... Borneo ziet er dan best eng uit

. Bako rotsBako rotsBako kecil beach

Tijdens de hike zien we ineens takken wild schudden en zien we tegen de zon in oranje bollen wol door de lucht vliegen, daarna probeert 1 van de bollen ons onder te plassen....mis!!!!  Dat waren dus de Proboscis monkeys, ook wel Dutch monkeys genoemd, en niet  vanwege hun  grote hang neus, maar vanwege de oranje kleur.bako hike 2bako hike strand 2bako hike 3Proboscis Monkey

image

Op een strandje aangekomen wacht een bootje om ons nog wat langs de kustlijn te varen om ons daarna af te zetten bij het bezoekerscentrum.

Het is heet, heel heet, helaas kan er niet  gezwommen worden, afgelopen maanden zijn er zoutwater krokodillen gespot op de stranden ..... We besluiten om de eerst volgende boot weer terug te pakken, zo zijn we uiteindelijk om 15:30 terug in het hotel.

1. Peter en gonny:
    9 augustus 2015
    We hadden al iets gezien en gehoord van de oranje aapjes, maar niet dat ze op je hoofd proberen te piesen. En ons was inderdaad ook die bijna griezelige rotsformaties aan de kust op gevallen.
    Ondertussen zijn jullie al weer verder getrokken . Is het nog lekker fris daar in Cameron Highlands?